2013. április 12., péntek

AVE

Nem, nem...nem Ave Ceasar, vagy valami hasonló, az AVE a sapynol gyorsvasutat jelenti. Egészen pontosan Tren de Alta Velocidad, azaz szó szerint nagy sebességű vonat. (Alta Velocidad -->AVE)
Mivel a leendő munkahelyem meghívott állásinterjúra és megfinanszírozta a vonatjegyet volt alkalmam kipróbálni az AVE-t. Az Atochától Gironáig a 700 km-ert 4 óra alatt teszi meg, ami talán soknak tűnik, hiszen a vonat elvileg 300 körül száguld, de megáll Guadalajaraban, Zaragozaban, Tarragonaban, Barcelonaban is, mielőtt beérne Gironába.
Az Ave-ra a jegy távolságfüggő, az enyém kb. 70 EUR-nál kezdődik, ez a normál turistajegy. Vannak jegyek 50 EUR körül, ezek azonban "mesa" jegyek, vagyis egy asztal körül üldögélsz 3 másik emberrel. A jegyár kicsit erősnek tűnhet, de itt is, aki idejében foglal, vagy kifog valami akciót, az remekül tud takarékoskodni az útiköltségen, pláne, hogy nincs felár a poggyászra, és nem kell figyelned, hogy 19,9 vagy 21 kilót viszel-e magaddal..
A felszállás előtt itt is van security check (biztonsági ellenőrzés), de ez kimerül annyiban, hogy átmegy egy futószalagon a csomagod.
Felszállva a vonatra teljesen repülő-feeeling fogad, a jobbik fajtából. Kényelmes állítható ülések, tágas hely a lábaknak (az én 158 centis magasságomnak legalábbis tágas, hihi). Induláskor 2, de inkább 3 nyleven köszöntik az utasokat ( az angol a szokásos arckarmolós akcentussal, alig érteni), majd kis fülhallgatókat osztogatnak. Az üléseden ugyanis van rádió, amin váltogathatod a csatornákat vagy a TV csatornájára válthatsz, ugyanis az úton mindig leadnak egy filmet.
A vonat valóban gyors, sőt az utazás alatt kijelzőkön végig követni lehet, hogy merre megyünk, mi a következő megálló (ha van), mennyi a külső hőmérséklet, illetve mi az aktuális sebességünk. Én Gironába menet átlag 270 km-rel utaztam, de sokszor volt 300 felett a kijelző.
A vonatok büfékocsi is van, ami annyiból mindenképpen jó,m hogy nem kell méregdrágán a pályaudvaron megvenni a szendvicset- én attól félve, hogy a vonaton milyen drága lesz, vettem egy csöves 3szög szendvicset potom 4.10 euróért. ennyiért lehet a vonaton is kapni frissebbet.
A vonatközlekedésnek megvan az az előnye, hogy nicns súlyhatár a csomagoknál, nem fizetsz extrát a csomagért, gyors, pontos, és a városszéli repterekkel ellentétben, a városközpontokban lévő pályaudvarokra visz be általában. (kivétel tarragona Camps, ami a semmi közepén van).
A jegyár talán elsőnek  tünik drágának, de itt is igaz, hogy aki korábban foglal az olcsóbban utazik, illetve a Renfe )a spanyol MÁV) is szokott akciós jegyeket hirdetni. Spanyolországon belül én mindeképpen ezt az utazási formát ajánlanám, ha vlaaki kirándulásokat tervezget!

2 megjegyzés:

  1. Annyit hozzátennék, hogy az AVE egyben szójáték is, mivel az ave (nőnemű) főnév jelentése egyébként 'madár'.

    A szerőznek: azért 4+4 órát utazni naponta még így is rengeteg idő, gondolom nem Geronába fogsz járni minden nap. :) (Őszintén szólva, nekem még a napi majdnem egyórás út oda és a egyórás út vissza is sok a munkába járásnál – főleg úgy, hogy csak a város egyik végéből a másikba kell elmennem, de hát a budapesti tömegközlekedés az kész katasztrófa...)

    VálaszTörlés
  2. neeeem...már itt lakok St Feliu mellett éppen keresem a megfelelő lakást, ahová a párom és a macsekok is jönni tudnak utánam hamarosan :)

    VálaszTörlés