2011. május 7., szombat

Barcelona Guide kezdő és haladó turistáknak

Barcelona az egyik legjobb uticél azoknak, aki szeretnek várost járni, szeretnek vásárolgatni, olcsón akarnak kijönni az utazásból és jól akarják érezni magukat egy szuper helyen. Barcelonába az össze fapados indít járatokat, otthon csak a lila fapadossal érető el, és ami nagyon jó ebben, hogy ki lehet fogni olcsó repjegyet és a repülő nem a világ végén, Gironában száll le, hanem a Prat de Llobregat-i reptéren, ahonnan busszal fél óra alatt be lehet jutni a városba.
Barcelonaban garantáltan nem fogunk sokat aludni, ezért én azt javaslom, hogy ne hotelt, hanem hostel szobát foglaljunk. ha többen ,megyünk, akkor olcsóbb. Persze ki-ki konfort igénye szerint választhat szállást.
Barcelona igazi "hosszú hétvégés" uticél, én mégis azt ajánlom, hogy ne hétvégén jöjjünk ide: vasárnap egyrészt az üzletek nagy része zárva van, tehát azt a napot vásárlásra már nem tudjuk szánni, szombat pedig halálos, ha vásárolni akarunk: olyan tömeg van, ami egész egyszerűen elviselhetetlen. Szegény Janinak ez volt az egyik ok, amiért nem szereti Barcelonát, hogy tömeg volt. Persze, ne szombat délelőtt akarjuk a Ramblán sétálni:-)
Barceona elég zöld város: sok fa, kisebb parkok és nagy területek vannak, ahol lehet pihenni, görkorizni, bámészkodni.
Az emberek kedvesek, azt azonban meg kell jegyeznem, hogy a hostalok és a szuvenírboltok nagy része indiai kézben van, az éttermek nagy része pedig britteké. Szóval ez a különféle kultúrák igazi olvasztótégelye.
Ha mondjuk tényleg 3 napra jövünk (többre önmagában szerintem nem érdemes, ezalatt a látványosságokat is meg lehet nézni és belefér a vásárlás is), akkor szánjunk egy napot a nevezetességekre. Ezek nagy része megközelíthető gyalogszerrel, de a Sagrada Familiahoz vagy a Plaza Espanahoz jobb metroval menni. A Plaza de Espana a vásárközpont, ami különleges, teraszos kialakításával lenyágöző látvány. közvetlenül vele szemben van a most felújított Arena de Barcelona, a bikaviadalok színhelye. Az arénának az az érdekessége, hogy a felújítással egybekötve kapott egy külső liftet, amin keresztül fel lehet meni az aréna tetjére, és ekkor a város a lábad előtt hever. A mésik metroval megközelíthető nevezetesség a Sagrada Familia, ami Gaudi befejezetlen katedrálisa- szerintem már csak a turistacsalogatás végett sem fogják soha befejezni. A trükk it az, hogy nem érdemes belépőjegyet venni. Belépőjegy nélkül is elég sok hely bejárható a katedrális körül, és annak meg nem sok értelme van, hogy belülről bámuljunk boltíveket 12 Euróért. Hacsak valakinek nem ez a szándéka. Én biztos nem vennék belépőjegyet.
Gaudi park Güeljét én kihagynám a városnézésből. Ha van idő rá, meg lehet nézni, de az az igazság, hogy rettentő távol esik mindentől, hegyet kell mászni, hogy odaérj, és bár a park maga nagyon érdekes és látványos, nem tudom, hogy ha egy 3 (2 és fél) napos tartózkodást veszünk, akkor megéri-e erre fecsérelni egy fél napot. Akkor inkább sétáljunk a következő útvonalon, kizárólag haladó gyaolgónak, kényemes, szellős cipőben, napvédő krémmel bekenve, és egy sapka sem árt: Kiindulásként a Plaza Catalunyáról a Rambla de Catalunyán át érjük el az Avenida Diagonalt. ez Barcelona üzleti negyede, sok bank és sok high street üzlet van itt.A vásárlásról majd külön, de azt most megkjegyzem, hogy itt érdemes kezdeni a vásárlást is. Ha a Rambla de catalunyáról balra indulunk el, akkor ízelítőt kaphatunk a mindennapi Barcelonaból, az épületek, hivatalok, bankok életéből. Én a Plaza de Calvo Soteloig gyalogoltam el, és ott átmentem a túloldalra és jöttem visszefele az Avenida Diagonalon. itt van egy kis utcában a Louis Vuitton és Hermés üzlet is, ha valakit érdekel:-) A Diagonalon a Paseo de Graciaig jöttem vissza A peseo de Gracia Barcelona bevásárló utcája: itt van mindne olyan helyi és nem helyi márka, ahol érdemes és/vagy lehet vásárolni. Idén nyáron a nyomott minták, lenge tunikák és kimonók a menők, erős színekben. Ajánlom a Blanco és a Zara kollekciót, szerintem ezek a legjobbak ár-érték arányban. ha valaki többet is megengedhet magának, akkor a Custo barcelona vagy a Desigual az ideális választás. Ha pedig egyedi darabokat leresünk, akkor még ne itt vásároljunk. A Paseo de Gracian a Diagonal közelében vannak egyedi show roomok, kis butikok, helyi tervezők darabjaival, szóval itt is érdemes körülnézni. A paseo de Gracian menve meg tudjuk nézni Gaudi két másik házát. a La Pedrerat és a Casa Batllót. Mindekttőre áll, hogy nem érdemes bemenni, az utcáról is remek képeket lehet készíteni. A kezdőknek: Antoni Gaudi katalán építész a szecesszió egyik legnagyobb alakja és számos gyönyörű és meghökkentő épületet hagyott maga után. Barcelona (többek között) erről is híres. Továbbmenve a Gracian a Plaza Catalunyaig jutunk, itt a Portal de Angelen jutunk Barcelona igazi óvárosába. Érdemes itt megnáézni a csodaszép régi épületeket, és persze a kis bárokat, meg az üzleteket. Álljunk ellen a kísértésnek, és ne a Ramblára menjünk ki, hanem balra az avenida de Laietanára, és menjünk le egészen a kikötőig. Csodás a látvány! Itt megint menjünk el balra, az olimiai part felé, és merjünk bemenni a barrio del puertóba, a kikötői negyedbe- ez az arab-indiai negyed, ahol bár néha félelmetesnek tűnik a környék, mégsem fog senki bántani. Gyalogoljunk ki a tengerpartig.
Itt aztán a város fiataljait és nem fiataljait názhetjük, ahogy fürdenek, napoznak, jól érzik magukat. Ez a mediterrán életérzés! Én itt pihentem is egy kicsit. Innen amúgy indul egy libegő is, fel a Plaza de espana mögötti dombra megy fel, ott van egy erőd is- ha több időnk van, érdemes megnézni. mint ahogy a Tibidabót is, ahová egy ősrégi villamos megy fel, meg a sikló, és ott van a vidámpark is. De ezt csak akkor, ha tényleg több időnk van, mint egy hosszú hétvége. A tengerpart mentén gyalogoljunk vissza a mólóig, itt megcsodáhatjuk a sokféle hajót és vitorlást. A mólón az IMAX mozi s az Aquarium mentén menjünk át a Mare Nostrum bevásárlóközponton keresztül a Rambláig. A Ramblán végigmenve meg a kiindulási pontunkra a Plaza Catalunyára jutunk vissza. Én ezt a túrát ajánlom Barcelonara, de mint említettem, vannak olyan dolgok, amik ki fognak maradni- ha nem érdekel minket a vásárlás, akkor még a Tibidabo, az erőd, az olimpiai falu, a parc Güell, fociőrülteknek a Camp Nou a Barca stadonja, és a Barcelona melletti Monserrat kolostora is beleférhet. Azonban legyünk őszinték, miért ne férne bele egy kis vásárlás?
Az olyan üzletek, mint a Tucan, la Bohéma, Skunkfunk, Ayamara, egyedi,olcsó és jó minőségű vintage darabokat és itthon nem nagyon beszerezhető ruhadarabokat kínálnak. Szintén érdemes a Blancoba, Lefties-be, Shanaba, Toreroba, Friday's Project-be,a Custóba, Sferaba betérni. A Desigual már itthon is beszerezhető, igaz nem a teljes kollekció. De a többi Magyarországon kapató márka is itt van, Zara, H&M, Stradivarius, Oysho, stb.
Ha ez nekünk gyalog soknak tűnik, akkor itt megvan a lehetőség, hogy egy Rikshát bérelünk 7 euróért, vagy kerékpárt bérelünk. A kerékpár, bicing pontokban kapható fel és szintén ilyen pontokon tehető le, a város tele van velük, tehát biztos találunk olyan helyet, ahol felkaphatunk vagy letehetünk egy biciklit. (bicing.com).
Evés-ivás: ne dőljünk be a tapas bároknak és a Sangrianak. A tapas, mint már említettem nem más, mint ami a pincér kezébe akad amikor felszolgája az italt. Tapa lehet egy marék mogyoró, egy marék olivabogyó, egy pár szem sült krumpli, egy katona Jamon Serranos kenyér, egy szem húsgombóc, vagy 3 kirántott tintahal karika. Szintén kerülendő a Sangira. Minden híreszteléssel ellentétben a Sangira nem spanyol ital. Azért találták ki, hogy az amúgy savanyú és savas vino tintójukat vagy tempranillojukat ihatóvá tegyék, illetve, hogy itassa magát a bor. Mindkét említett bor korai szüretelésű savas bor, és a turisták nem mindig szeretik az ilyet (pedig amúgy magukban alegfinomabbak). De ha beleküldök egy pár citrusfélét meg egy jó nagy adag cukrot, máris eladhatóbbá válik! Hát ez a Sangira. A ramblán véletlenül se jusson eszünkbe leülni, enni csak bent együnk, mert ha teraszra ülönk akkor borsos pluszköltséget számolnak fel. Továbbra is ajánlom az olyan helyeket, mint a Bottaca, a Pans, ahol ugyan csak gyorséttermi frissen készített szendvicseket ehetünk, de legalább jóllakunk észszerű árakon. A fagyikat viszont érdemes megkóstolni, és ha a mólón járunk, ne hagyjuk ki a gofrit. Egy gofrinál nincs jobb dolog uzsonnára. én epres-tejszínhabosat kértem (van vagy 10 féle), 3.50-be került és tökéletesen jóllaksz vele.
Röviden összefoglalva egy Tedd-ne Tedd Barcelona:
TEDD:
-ha vásárolni akarsz, gyere üres bőrönddel
-sétálj sokat
-nézzd meg a strandot, a kikötőt és a főbb nevezetességet
-egyél egy gofrit a mólón
- ha nem szeretsz gyalogolni, bérelj biciglit
-fényképezz és mosolyogj sokat
-olcsóbb szállást foglalj, hacsak nincsenek luxus igényeid
NE TEDD:
-ne ülj le a Ramblán egy teraszra se
-ne vegyél semmit a hozzád lépő emberektől
-ne a ramblán vásárolj a szuvenírboltokban vannak a városban ennél jobb helyek is, ahol ötletesebb szuvenírokat is leet kapni.
-Ne szombatra gyere- annyian vannak, hogy nagyon kiábrándító lesz!
-Ne sértsd meg a katalánokat. Ők egy külön nép, ezt tiszteletben kell tartani.
Szóval ez Barcelona- ahoz képest, hogy 2004-ben megszerettem, tavaly viszont kiszerettem belőle, most újra a szebbik arcát mutatta. Azt hiszem megint megszerettem:-)